fredag 13 april 2018

Vädret i juni 2017

Jag har haft en sådan där sak som gnagt i mig länge, irriterat och stört mig, haft lite dåligt samvete också. Det är det där med rapporterandet av vädret. Jag har inte rapporterat sedan maj förra året!


Så varför blev det så? Jag vet ju att det varit uppskattat och jag har använt mig av mina inlägg själv en del, "Hur var det nu, visst är det soligt i januari ...?". Jo, jag skyller det på den nya väderstationen. Eller egentligen skyller jag på Froggit i Tyskland som vi köpte den av. Det har varit trassel med både dem och stationen. Jag menar, PRUSSURE borde ha varit en varningsklocka ... Än är inte allt utrett, jag ska berätta mer om det när det väl är det.

Så nu tittar vi bakåt nästan ett år! Och drömmer om lite värme här i ösregnet, 30 mm hittills i dag ...

Juni 2017
 1, 27° C, sol
 2, 28° C, sol
 3, 28° C, sol
 4, 29° C, sol, blåsigt
 5, 31° C, sol
 6, 31° C, sol
 7, 29° C, sol
 8, 31° C, sol, blåsigt
 9, 26° C, sol, blåsigt
10, 27° C, mulet
11, 29° C, sol
12, 29° C, sol
13, 29° C, sol
14, 29° C, sol
15, 33° C, sol
16, 32° C, sol
17, 32° C, sol
18, 32° C, sol
19, 31° C, sol
20, 31° C, mulet
21, 30° C, sol
22, 33° C, sol
23, 33° C, sol
24, 35° C, sol
25, 34° C, mulet, några droppar
26, 36° C, sol
27, 33° C, sol, blåsigt
28, 29° C, sol, blåsigt
29, 29° C, sol, blåsigt
30, 26° C, sol

Månadens snittemperatur dagtid: 30,4° C

🌞

Till sist, en titt på när solen gick upp och sedan ned den första dagen i månaden:

Amanecer - gryning
Salida del sol - soluppgång
Cenit - zenit
Puesta del sol - solnedgång
Anochecer - skymning

Om solens vandring: information och bild från http://salidaypuestadelsol.com/

🌞

Vad gäller blåsigt: det blåser nästan alltid lite här på Solkusten. Har jag skrivit blåsigt så har det verkligen blåst! Och som tidigare, det här är helt hur jag har uppfattat det och vad vår väderstation här hemma har sagt till oss. Vädret och temperaturen i Málaga eller Marbella kan skilja sig åt en del mot hur vi har det här i Benalmádena.

🌞

Planen är att göra en sammanställning efter varje månads slut och det finns sedan januari 2015. Klicka på etikett Väder för att hitta de andra. Man kan även i sökrutan leta upp en viss månad, de är rubricerade enligt samma princip.

8 kommentarer:

  1. Kul med en väderrapportering. Minns att du hade det förr. Jag hade ungefär liknande temperaturer från Torrevieja förra året i juni. Juli och augusti är vi ju helst här hemma i Norden för jag tycker det blir alldeles för varmt- DEssutom är solen stark så den är heller inget för mig. Blåser lite svalkande kan det göra i Torre också och lite lagom är behagligt-
    Trist att väderstationen inte fungerat som tänkt men kanske kan ni få ordning på den eller få den bytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår att du vill hålla dig undan solen. Det borde nog de flesta göra egentligen. Ha små söta spetsparasoll som man hade för 100-150 år sedan! Har kvar min farmors mors (kanske till och med en generation till) magasinerat.

      Ja, det var just det där med att få något bytt ... Återkommer om det som sagt.

      Radera
  2. Visst är det väl härligt att livet rullar på även när man råkar ligga ett år efter. Just nu är jag mest upptagen av vädret här. Som förstås är annorlunda än hos dig. Men, vi får nog fortsätta leva med att vädret är som det är. Just nu väldigt behagligt då den nedgående solen smeker min vänstra kind här vid datorn. Samtidigt som D hojtar att middan är klar för inmundigande. Ha de gott i det väder som bjuds!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret i Sverige kan ju så klart uppfylla den bäste!

      Radera
  3. Inte dumt alls att ha glömt avrapportering av vädret i nästan ett år. Å då vädret är lite mera ostadigt i Spanien just nu kan du njuta av värmen retroaktivt om man säger så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmmm vilken värme? Har dåliga värmelagringsbankar just nu, känner jag! De behöver laddas.

      Radera
  4. Oj! Jag trodde först att det var förra månaden du rapporterade om och tänkte att nu överdriver hon nog en aning... ;-)

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nä hade det varit juniväder i mars hade jag nog inte gnällt som jag gjort.

      Snart dags att se om det finns något att hälla i godisskålen!

      Radera