lördag 14 april 2018

Lördagsgodis 2018 vecka 15

I dag njuter jag av att solen äntligen skiner och att värmen äntligen ska ha kommit. Snart ska jag åka och handla något gott som antagligen åker på grillen.

Men först ställer jag fram godisskålen!


Godisbit nr 1
Svenska tidningar! Ja, kanske inte det som trycksvärtan har använts till för där är det nog inte någon större skillnad världen över (i mina ignoranta ögon). Fast papperet ...! Spanska tidningar är värdelösa! De går inte att tända en brasa med, papperet brinner inte. Men Dagens Nyheter! Aftonbladet! Svenskan! Gu så bra de brinner! Mamma och pappa hade med sig och lämnade det eldfängda kvar och tur att jag inte lämnade det i återvinningen!

Kan det vara så att de svenska tidningarna är gjorda på massa från björk och furu vars ved är lätt att få fjutt på medan de spanska tidningarna använder pappersmassa gjord på olivträd? Det skulle ju kunna förklara saken.

Med hjälp av de svenska tidningarna kunde vi under den nederbördstyngda gårdagen njuta av en värmande brasa.

I dag värmer solen.

- Tackar som frågar, jag mår bra nu. Vad blir det till mat?

Godisbit nr 2
Frisk kissemiss! Tramse fick för sig att må dåligt någonstans i mitten av mammas och pappas boende med oss. Han blev slö, åt dåligt, han låg mest under rosenbusken och andades ansträngt, verkade må lite illa. Hemskt. Vi pratade om vad vi skulle ta oss till men kom fram till att han är en vildkatt, naturen får helt enkelt ha sin gång, hur kallt det än låter. Ett ingripande ifrån oss skulle bli oerhört stressfyllt för oss alla. Så vi lät honom vara i fred, gick ut och sa "Hej kisse!" då och då, kollade läget. Tramse var här kring oss dygnet runt, lämnade inte tomten under nästan två veckor. Ställde jag ut mat åt han lite men gick sedan och la sig igen på sin dyna eller under rosenbusken medan de andra vildkatterna försedde sig. Jag började därför att bara ge lite, lite varje gång han satte sig där vid köksdörren.

Ett uppvispat ägg med lite mjölk verkade göra susen! Från att ena dagen nosat på köttfärsen jag lagt ut och att ha ätit i storleksordningen en köttbulle för att dagen efter stå med tassarna mot rutan och undra var 17 maten är! Lättnadens andetag var så djupa ... och Tramses mer normala.

Godisbit nr 3
Högsta betyg i engelska! Sonen fick i går la evaluación segunda, den andra utvärderingen, under årskurs 7. Något ämne hade gått ned lite medan flera hade gått upp mycket. Vi tar fasta vid att han har högsta betyg i engelska, han har stigit två grader i teknologi samt även i Lengua. Fortfarande behövs mer insatser i Lengua (och två - i våra ögon - mindre betydelsefulla ämnen till) men det här fixar vi. Det här fixar sonen!

22 kommentarer:

  1. Bra innehåll i din godisskål: brännbart papper, frisk katt och bra skolbetyg! Det borgar ju för en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en bra lördag! Vi är lite oroliga för att vi ropade Hola lite för tidigt om Tramse, dock ...

      Radera
  2. nr. 1. Spanska tidningar är då jämförbara med svenska reklamblad som oxå är obrännbara.Svenska tidningar däremot är mumma som tändvirke.
    nr. 2. Skönt att Tramse är i god form igen.
    nr. Så klart att sonen/ni fixar detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstår inte att det är så olika med pappersmassa ...

      Radera
  3. Ser att till och med Aftonbladets TV-bilaga används som "tändvätska" hos dig. Snacka om perfekt återvinning:-)

    Jättekul med att Tramse verkar vara sig själv igen. Bra jobbat där!

    Så himla kul med sonens betyg! Ni kan verkligen vara stolt över honom och han över sig själv. Högsta betyg i engelska är ju iofs självklart. Han har ju gått i den svenska skolan. Det här fixar han och ni hur lätt som helst. Bra förresten att du inte satsar på "onödiga" ämnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappa hade med sig den för det var något korsord i där. :)

      Vad som är onödigt är nog en fråga om tycke och smak. :) Tror nog inte att lärarna i de ämnena håller med.

      Radera
  4. Bra att svenska dagstidningar är bra för något i alla fall ;) innehållet är ju sådär,liksom ;)
    Frisk katt och bra betyg - bra lördagsgodis!

    SvaraRadera
  5. Perfekt med svenska tidningar itll brasor. Troer det gäller de nordeuropeiska överlag...Annat träslag som ambänds verkar vara ne god teori-
    Skönt att Tramse är pigg igen och att han i tämligne lugn och ro kunde vila sig i form.
    Jätteroligt med sonens betyg och bara att glädjas med hans framsteg. Och är det flyt så brukar det ju ha bra överspridning till än fler ämnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det en bra teori! Försökte hitta något att stödja den på men gick lite bet.

      Radera
  6. Haha! Ibland är tidningar på nätet helt oanvändbara... ;-)

    Skönt att Tramse är pigg och glad igen! Snart får ni kanske klappa på honom också :-)

    Kul att det går så himla bra för sonen. Vilken hit att ni satte honom i spanska skolan - sååå lärorikt på många plan!

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  7. Hola Emma! Jag ska börja leta efter en symaskin här i Mijas/Fuengirola/Malaga....eller häromkring (börjar nu och hoppas hitta en senast nästa vår). Snubblade in på ett av dina inlägg (2016) där du letade efter en maskin. Jag hittade ingenting om hur det gick för dig? Blev lite nyfiken om du hittade någon bra maskin alt affär? Fick uppfattningen att du som jag letar efter en lite mer ”rejäl” maskin? Hur gick det? /LenaJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hola Lena,
      Här kan du läsa om vad jag hittade: https://solsomsol.blogspot.com.es/2016/02/nu-har-jag-den.html
      Haha, ser att du till och med har kommenterat i den tråden.
      Jag har inte använt den så väldans mycket, har varit så mycket annat som kommit emellan. Men ett trassel är också att hitta bra tygaffärer, de mesta säljer ju möbel- och gardintyg. Men det finns en på bussgatan i Fuengirola och så finns det inne i Málaga, centralt i smeten. Har hittat en till på Google Maps men inte besökt.

      Maskinen beställde jag på Amazon.

      Den är helt OK men ibland saknar jag min farmors gamla Pfaff från 80-talet ... :)

      Radera
  8. Ja vilket minne JAG har då! Då vet jag att jag kan beställa på nätet och att en leverans kan fungera. Toppen. Då ska jag bara läsa på vad som finns och bestämma mig! �� Tack för uppdateringen. �� Ha en fortsatt skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det funkar superbra att beställa via Amazon, fort går det oftast. :)

      Radera
  9. PS Tyg går också att skicka efter: Tyg.es
    Om man inte vill klämma o känna förstås....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmmm ... nu blev det nog något galet där för på .es så säljer de hydraliska maskiner och arbeten. Ska det vara .se? Eller så översatte du för telas.es finns ju också.

      Haha, vad roligt rörigt!

      Radera
  10. Åh, vad skönt att Tramse åter är sitt vanliga jag. Det är inte lätt att veta vad som fattas en katt.
    Hurra för sonen som blir bättre och bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är banne mig inte lätt och än mindre eftersom man inte får röra vid honom, känna på nosen.

      Jag ropade nog hola lite för fort där, han är fortfarande trött. Men han äter och han ser ut att må bra, ögonen är klara och pälsen fin. Han bara gör inget annat än är här.

      Så vi låter honom vara, ser till att han har att äta ...

      Radera
  11. Och solen är kvar idag också. Inte så kul innan helgen.
    Har inte tänkt på pappret i tidningarna här, ska undersöka det vid nästa tidningsinköp.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen konstigt det där med papperet. Ha en härlig dag, i dag verkar dock solen gömt sig lite ...

      Radera