måndag 12 februari 2018

Nya gröna kort

Ja, poliserna bankade ju på dörren där i förra veckan och jag lovade dem att vi skulle fixa nya gröna kort, de som enligt spanska staten heter Certificado de registro de ciudadano de la Unión, registreringsbevis för unionsmedborgare, eller enligt spanska polisen tarjeta de residencia de familiar de ciudadano de la Unión, uppehållskort för EU-medlemmar ungefär. På kortet står det vad staten kallar det för, vi som har det kallar det för residencia-kortet eller gröna kortet. Tydligen ett kärt barn ...

 
I alla fall, nytt grönt kort med korrekt adress var det, ja! En renovación, en renovering, tror jag det kallas för. För det måste man ha en cita previa, en förbokad tid, hos Policía Nacional. Till min glädje hittade jag ju en sida hos polisen där man kunde boka det via internet, ringa och traggla är inte min grej. Så jag slog mig i helgen ned vid datorn och började med att skriva in mitt NIE och ja .... sedan tog det stopp ... Jag behöver någon typ av säkerhetsnummer som ska finnas på kortet och jag kunde ju konstatera att formaten inte stämmer överens, det är bara 7 siffror långt på det gröna kortet i min hand. Provade olika varianter men fick till slut ge upp. Den här sidan är inte för oss med de gröna korten, helt enkelt, utan för dem som har DNI (spanska medborgare) eller har permanent uppehållstillstånd (vilket man kan be om efter fem år, läste jag nyss, och vilket är det som är ett riktigt residencia-kort om jag fattat det rätt).

Så i dag ringde jag till Policía Nacional-kontoret i Arroyo de la Miel, dit vi ska.
- POLICÍA! svarade till slut en man, han var väl irriterad över att jag lät det ringa så länge.
- Jag skulle vilja beställa tid för nytt grönt kort, svarade jag.
- Momento!
Sedan fick jag sitta och lyssna på  'Let it be' spelad på en melodika. Efter ett tag var det äntligen någon som lyfte luren och jag upprepade vad jag ville.
- Det kan du inte göra per telefon, du måste komma hit och boka, svarade han där i luren.
- Jag förstår inte ... Menar du att jag måste jag åka till kontoret för att boka en tid för en annan dag?
- .

Den här bilden har jag lånat från nätet,
en sådan där bild som snurrar runt överallt
så jag vet inte vem som äger den egentligen.

I dag har jag ingen som helst lust att åka dit, de stänger dessutom snart.
I morgon kommer kusinen och hans fru hit, de kunde inte komma i går för de åkte på magtrassel.
Onsdag? Måste väl det, polisen sa ju att de skulle komma tillbaka på torsdag (?). Borde väl i alla fall ha en tid bokad då att visa.

Jag som i min totala enfald trodde att jag skulle kunna boka tid via internet, åka dit på utsatt tid, visa upp våra padrónpapper och komma ut med nya gröna kort i handen på oss alla tre några minuter senare. Nä, jag lär mig tydligen inte ...

18 kommentarer:

  1. Det är inte helt lätt att vara nykomling i främmande land, men det blir i a f underhållande inlägg på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det var väl något sådan jag också tänkte när jag skrev. Det här inlägget var inte alls vad jag hade tänkt publicera i dag.

      Härligt att kunna får skriva av sig sin frustration!

      Radera
  2. Inget ska vara lätt i Spanien...
    Vi ska även byta adress och har varit på Ayuntamiento och fått utskrivet den nya adressen men det var för 6 månader sedan. Jag undrar om Policia godtar det Emma. Annars får vi göra om det igen. Adressen i sig själv har ju inte förändrats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det sägs ju att det ska vara så lätt att leva i Spanien! :D

      Haha, ja du! Det är lite som vår adress, vi bor på alla möjliga gatunummer och postnummer beroende på om det är el- eller vattenbolag eller kommun som pratar.

      Polisen sa till oss att det bara skulle vara att visa det nya padrón, det tror ju jag vad jag vill om ... men lite spännande är det väl på sitt sätt.

      Radera
  3. Hej!
    Jag fullkomligt avskyr byråkratin i Spanien, förut skrattade jag åt eländet lite apatiskt :)Vi har fortfarande inte fått obduktionspappret från f-n vad vet var :( Otrevlig häxa på tingsrätten...
    Går inte dit igen men ska skriva ett sakligt och smått småironiskt brev på spanska. Nåt annat går ju inte :-) Hoppet har jag kvar men justitieämbetet i Spanien är undermåligt, ingen personal och dom som finns...tja fel plats...Alltså ingen som helst rättsäkerhet. Punto!
    Kram P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så tragiskt just när det gäller den typen av ärenden. Jag kan ju skratta och rycka lite på axlarna men i din situation är det inte det man vill göra.

      Har också sagt det där att dit går jag inte men ändå så måste man om något litet ska ske.

      Det tråkiga är ju att man vet att de kan. Men som du säger fel och trötta människor på fel plats.

      Kram!

      Radera
  4. Man slutar aldrig förvånas...
    Vi råkade ut för tvärt-om-förfarandet en gång. Skulle fixa nya, blåa EU-kort. Gick dit där vi skulle fixa det och då... Äsch! Jag har redan förklarat vad som hände just den gången:

    https://amacasa.wordpress.com/2013/02/07/pat-igen-bara-2/

    Man blir sååå trött ibland.

    Hoppas att du får en bokad tid innan polisen kommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Man skulle samla ihop alla dessa berättelser och skicka till någon spansk ämbetsman som bryr sig här i Spanien. Fast det kanske kan vara svårt att hitta den personen.
      Men vilken bok det skulle bli!

      Radera
  5. OMG!!! Tycker faktiskt synd om dig och alla andra som måste genomlida den totalt oflexibla spanska byråkratin. Men okej då, det är ju ofta fint väder i dina trakter, så... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fint väder ... Det är väl inte det jags kulle kalla den senaste månadens väder för men de senaste dagarna har det artat sig lite.

      Radera
  6. Varför ska det vara enkelt om det kan vara svårt? Och flexibilitet är väl inte det ord som är användbart i sammanhanget. Däremot tålamod och envishet. Och visst vinner trägen. Men så jobbigt innan...
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen förstå så många sysslolösa det skulle bli annars här i världen. Jag menar, både anställda och hjälpbehövande ska ju göra något med all sin tid.

      Radera
  7. Haha, vad sjukt! Men polisen verkar ju i alla fall inte sakna resurser när de har tid att åka runt och knacka dörr hos miljontals människor för att kolla grejer som inte direkt ter sig som polisärenden. Och att de kommer tillbaka personligen efter en ynka vecka för att kontrollera en adressändring?! Låter som en Kafka-roman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att de gör lite stickprov eller något. Eller så blev vi flaggade när jag var där för jag var så sur på dem!

      Men det kan också vara så att sonen går i skolan här nu och då måste de kolla att vi verkligen bor här osv. Eller något.

      Radera
  8. Jag tror på den sidan du kan boka tid för att förnya/byta din residencia kort.

    https://www.citapreviadnie.es/citaPreviaDniExp/Inicio.action?tipo=NIECertificado&documento=X

    Den sidan som du var på, gäller för folk som ska förnya/byta uppehållskort. De som är inte EU-medborgare.

    SvaraRadera
  9. Du kommer till exakt samma sida. Jag har sett flera av deb där typen av Cita previa-hemsidor och jag tycker mig förstå att det där är företag som gör sin egen variant eller bara som upplysning. Man kan även få hjälp om man betalar. Typ.

    SvaraRadera
  10. Vart ska man i Arroyo ( extranjero calle Sol 1 ? ), för att fixa det Gröna Kortet , OCH från vilket texten
    på mitt gamla "kort" nötts bort efter 3 månader . Man tycker att Spaniorerna borde intressera sig för intäkte från någorlunda solida utländska residenter. Jag har flyttat från Malaga till Benalmadena Costa. Flytt ändringen gick bra på Padrone Ayuntamento i Benalmadena Pueblo , men sen blev jag hänvisad till Extranjero i Arroyo . Advokat kontor
    ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!
      Jag tror de har gjort om lite. Det ligger ett stort fyrkantigt hus utmed tågspåret och jag tror att det där hjälper rill med kommuninv.frågor. Där finns en avdelning för utlänningar.
      Annars är det väl polisstationen som skapar nya gröna kort, du får boka tid där. Ingen går runt med dem i original utan har en inplastad kopia, originalen har man bara med sig när det krävs.
      Lycka till!

      Radera