tisdag 12 september 2017

En sjöman på grund

Prognosen sa att det skulle bli kring 35 grader i dag (vilket det också blev). Perfekt väder att spendera vid havskanten, särskilt som vädret sedan väntas bli svalare. Kanske det inte blir många tillfällen mer i år att verkligen njuta av ett havsbad.

Så vi packade ihop oss och åkte till stranden Carvajal. Jag hade egentligen tänkt att dagens inlägg skulle handla om själva stranden men jag skjuter lite på det för nere vid stranden hände något annat.

Mannen min och sonen hade badat, det var lite kallt i vattnet tyckte de. De stod där och lät vind och sol torka dem medan jag satt på handduken och tittade på sol, strand och människor. Bara det skulle man kunna skriva mycket om men vad vi fastnade vid var att det började samlas folk på ett visst ställe, de stod och tittade på något som flöt fram och tillbaka med vågorna precis vid strandkanten.


- Det är en manet! sa mannen min.
- Den är ju enorm! sa jag.


Vi anslöt oss till skocken. Hua vilken gigantisk manet! Den största geléklumpen jag har sett!


Folk tittade och fotade (nähä!?), även badvakten kom och tittade (han i gul tröja till höger). Han såg rätt lugn ut och gick därifrån för att sedan komma tillbaka med en skyffel och en stor röd balja. Vi undrade just hur han tänkte få i den men det där hade han gjort förut, han lät vågorna hjälpa honom att få i den gigantiska maneten ned i baljan. Med skyffeln samlade han sedan i hop dess trådar och föste i dem i baljan.

Rena skräckfilmen!
Attack of the giant Medusa!

Den där baljan rymde kanske en 25 liter och den var nästan till brädden full med maneten. Badvakten kunde knappt lyfta den.


Det "roliga" var nu över och folk skingrades. Vi satte oss på vår handduk och åt våra medhavda smörgåsar. Därefter skulle jag och sonen bada ... Det var mycket spanande i vattnet, men jag såg inga fler. De där gigantiska brukar ju vara mer av det ensamma slaget, det är när det kommer in de där bruna brännande rackarna som det inte är så kul längre för de kommer sällan ensamma.


En stund efter dramatiken såg vi en båt köra utmed kusten en bit ut. Jag tror att det är en "skräpsamlare" eller liknande, den har som två stora håvar längst fram i fören. Tyvärr var den så långt bort att det inte går att se hur den egentligen ser ut.

Sol, bad och dramatik - en härlig dag vid stranden. Må det bli fler!

15 kommentarer:

  1. Det var mycket aktiviteter vid stranden. Annars har man fullt upp att titta på alla badgäster. Vilken bata stor manet ni fångade på bild. Inte illa🤗
    HÄR har det varit 37 grader idag. Inget strandbesök utan det blev ett besök på IKEA istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte varför det blir dubbletter av mina kommentarer. Jag får för det mesta plocka bort den andra🤔🤔

      Radera
    2. Ja, att titta på badgäster kan vara nog så underhållande. Sonen konstaterade i går att det var många damer utan bikinitopp och han var inte vidare förtjust över detta. Än.

      Jag har inte en susning om varför det alltid blir dubbletter. Helmysko! Du behöver inte rensa, jag gör det. No problemas!

      Radera
  2. Maneter är ungefär lika äckliga som spottloskor. Å den där besten var ju enorm!!! Undrar vad badvakten gör med den. Det går ju inte spola ned den i en toa precis;-)

    Tycker det var modigt av er att ändå ta en simtur, det hade jag inte gjort;-)

    Å det går faktiskt att zooma in även med en mobilkamera - tänkte på skräpbåten;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maneter är rätt mysko historier, under vatten (på tv) är de rätt vackra. Som en strandad val blir de rätt äckliga, ja.

      Mannen min trodde att antagligen häller badvakten ut maneten på sanden och sedan tar solen hand om den, det blir inte mycket kvar, de är till 95 % vatten. Misstänker att han väl grävde ned den så ingen kliver på den av misstag.

      Vi trodde först att det var en sk Portugisisk örlogsman (därav titeln) men nu tror vi inte det längre (och jag glömde ändra titeln).

      Zoomen på min mobil är rätt dålig, det blir oftast bara grynigt och suddigt. Men jag tycker min bild är fin ändå, attans rak horisont och jag har inte roterat den i något program!

      Radera
  3. Maneter är läskiga och särskilt dessa stora. Men de hör ju hemma i havet. Vilket äventyr ni fick vara med om.
    Vet många stränder i Europa där båtar kör fram och tillbaka och spanar efter maneter och om de får syn på dessa giganter så tas de om hand. Känns bra!
    Men jag hade nog inte badat här på stranden.
    Ni fick trots allt en fin dag vid havet och ett annorlunda möte.

    (Minns på Maldiverna då vi dök och allt plötsligt böev mörkt- En gigantisk rocka var över mitt huvud. Och jag lovar att jag snabbt kom upp.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, minnesvärt var det och väldigt intressant! Skulle gärna veta vad det var för sort men det var svårt att se. Jag tror att den fortfarande levde men jag vet faktiskt inte, kan inte så mycket om maneter.

      Radera
  4. Onödigt mycket dramatik där vid havskanten, men inget jämfört med mötet med rockan på Maldiverna.

    SvaraRadera
  5. Gläää för såna där maneter. Fast dom värsta är dom som bränns, eller ännu värre - dom som till och med dödar.
    Jag undrar också vad han gjorde med maneten. Kanske sjösatte han den igen så han fick vara hjälte även dan därpå? ;-)

    Såna där skräpinsamlingsbåtar har jag sett lite här och där, bland annat i hamnen i Alicante. Smarta tingestar! Synd bara att dom ska behövas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, han dumpade den nog i sanden någonstans så att den fick torka ut.

      Ja, det är trist att skräpbåtarna ska behövas. Framemot eftermiddagen brukar det komma in stråk av skräp när floden kommer in.

      Radera
  6. Vilken jätte! Jag tycker att de är rätt vackra när de är i vattnet men den där vete sjutton om jag skulle uppskatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var gigantisk! Jag kollade på min liknande balja som är något mindre än den badvakten hade och den rymmer 26 liter så jo, stor var den allt den där maneten!

      När de är där de ska vara, då är de vackra och fascinerande. I sanden så där, inte särskilt vackra.

      Radera
  7. Wow vilken stor manet! Den skulle jag inte vilja träffa på i vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller. Såvida jag inte sitter vid TV:n ...

      Radera