lördag 1 juli 2017

Lördagsgodis vecka 26 2017

Här serverar jag tre väldigt olika bitar ur veckans godispåse!

Godisbit nr 1
Smidighet! Minns ni om eländet med nya padrón? Jag lämnade ju in papperen och sa att jag inte tänkte åka tillbaka dit utan till Casa de la Cultura i Arroyo de la Miel i stället för att hämta ut dem. Sedan gick tiden, det var inte så bråttom längre. Men så tog jag sonen i handen och på fem minuter eller så var det avklarat av den trevliga kvinnan på andra sidan disken. Och så fick jag se lite av kulturhuset också. Vacker byggnad! Mer om det kommer kanske en annan dag.

Godisbit nr 2
Sonen har haft sin första lektion spanska med Marta! Jag hittade henne på Tus Clases, där kan man hitta lärare i alla möjliga ämnen och områden. Marta verkar bra och säker på vad hon gör, jag hörde dem skratta och sonen säga några ord här och där. Lite blyg. Men det blir bättre för nu ska hon komma hit några timmar varje tisdag och sitta med honom.

Bra! Nu är det i gång! Nu måste jag bara få honom att inse att han måste göra något med spanskan varje dag. Men han är duktig, det sitter nog mer där inne än vad vi tror. Han hävdar ju själv att han kan mer än vad jag kan. Upp till bevis, säger jag! Visa det!

Godisbit nr 3
Väderstationen. Den nya. Nr 3 på en vecka. Må det stanna där för nu vill vi inte montera upp fler! Den har som sagt en massa finesser och grejor som jag ska berätta mer om sedan. Men så länge, tänk så kul det kan vara att titta på grafer!


Det är intressant att se till exempel att vid 7-tiden hände det något! Temperaturen (röda kurvan) dök med nästan 5 grader, daggpunkten (gröna kurvan) ökade då med lika mycket. Tittar man på vindhastigheten (blå kurvan) så ser man att den avtog och inte lika längre var så "kastig" (blå prickarna). Solen gick upp (syns på den gula kurvan) till ännu en härlig dag!

Och så måste jag komma ihåg att inte vattna regnsensorn med vattenspridaren ...

Om man säger så: jag skrattade - det gjorde inte mannen min ett dugg! Haha!

14 kommentarer:

  1. Haha! Bra ordnat med vattenspridaren där - statistiken blev genast mycket mer intressant ;-)

    Kul att padrón ordnade sig så smidigt och att sonen är på g med spanskan ännu mera då. Kan behövas till hösten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, tyckte också det men det tyckte inte han.

      Och japp igen, spanskan kommer han behöva den 15 september!

      Radera
  2. Grattis till den nya padrón. Äntligen!!! Det finns uppenbarligen hopp bland spanska byråkrater;-)

    Vet inte om jag ska tycka synd om sonen som får "offra" två timmar av sitt sommarlov varje tisdag. Men det lär ju vara nödvändigt om han ska hänga med i den nya spanska skolan. Å i hans ålder fastnar ju allt och lite därtill på nolltid. Annars är det med vuxna...

    Allså den där väderstationens grafer påminner mig alldeles för mycket om Excel, ett programm som jag aldrig kom underfund med trots ett tiotals kurser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att padron är fixad, men den spanska byråkratin har en hel till att få till smidigare Och det vad gäller det mesta.
      Vad gäller sonens spansk kan han nog betydligt mer än vad ni vet. Och han kommer att lära sig jättesnabbt i den spanske skolan och genom att ha spansktalande vänner. Mina elever i Peking lärde sig mcyket genom att med sina privatlärare vara ute i det dahgliga livet och där testa och träna upp sina färdigheter. Och resten fick de i den kinesiska skolan. Så visst kommer det att bli bra med spansken. Spansktalande vänner ger ju väldigt mycket och att dagligen "tvingas" använda språket.
      Väderstationen är roligt och jag ser fram emot fler analyser.

      Radera
    2. Spanien kan om de vill, men de vill inte alltid ...

      Med tanke på hur lite tid han under skolterminerna ägnar tid åt de läxor han borde ha gjort så tycker jag inte alls att det är synd om honom. Dessutom är det ju lära för livet, det är ju för hans egen skull.

      Radera
    3. Ditte, ja de har en bit kvar och man ser ju hur man så lätt skulle kunna fixa till det. Jag ska sätta mig ned och skriva om skolansökan osv, de "kan" de med ...

      Jag tvivlar inte ett ögonblick på att sonen kan mer spanska än vad vi vet! Det ska liksom bara praktiseras också och det här blir ett bra "tvång" innan skolan då Marta inte kan mycket engelska.

      Ja, det ska bli skoj att se vad man kan utläsa av statistiken.

      Radera
  3. Spanskan går nog som en dans bara grabben kommer igång. Det är ett härligt språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer att bli bra! Han måste ju ...

      Radera
  4. Nr 1. Så glad man blir när man möter en trevlig person bakom disken som dessutom gör det de är satta bakom disken för att göra.
    Nr 2. Motivation så god som någon, att visa att han kan mera än morsan.
    Nr 3 Jag har fullt upp med att prata och skriva om vädret utifrån vad jag ser där ute så väderstation skulle bara bli för mycket för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sonen får gärna överglänsa mig med sina spanskakunskaper, det skulle göra det lättare för mig att kunna skicka fram honom i vissa lägen!

      Väder kan tydligen alla prata mycket och länge om - oavsett land!

      Radera
  5. Du påverkar klimatet på ett handgripligt sätt alltså ;)
    Heja sonen, klart han fixar spanskan innan skolstart - den åldern har man ju fortfarande töjbara hjärnor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det börjar ju bli väldigt torrt så då får man fixa till det själv.

      I dag är det nästa lektion med Marta så nu drar det nog igång ordentligt. Förra gången var en provlektion, kolla läget lite tror jag.

      Radera
    2. Hoppas det gick minst lika bra idag!

      Radera
    3. Jadå, gick så bra så! Mer prat hörde jag.
      - Skit också! sa sonen när Marta gick, han fick nämligen läxa!

      Haha, vad trodde han?!

      Radera